Min resa mot mål!

fredag 19 november 2010

Nä dra mig baklänges!

Gick en promend till i går så jag ska lägga på 25 minuter till de tidigare 197.  
Det blir totalt 222minuter för utmaningsvecka 1! det tycker jag är bra för en latmask som mig! men nu är det ny vecka och nya tag. Denna vecka har jag utmanat Åza i att gå med stavar! samma tidsmängd, det kan ge en vääääldig träningsvärk i början så jag tyckte att 3 timmar var lagom. Men nu till rubriken... För fyra veckor sen så mätte jag min midja ( haha ja det finns en där under!) och mina höfter samt min vikt , igår kom jag ihåg det och dessutom vart jag hade skrivit upp det. Nu i morse tänkte jag att det kan vara kul att se om måtten ändrats. Trodde väl inte på mirakel precis men något litet i alla fall...

Midja: -6 cm (på fyra veckor alltså)


Höft:+/- 0

Vikt:-0,7

6cm i midjan är ju skitbra! är så lycklig! Jag hoppas att jag nu har kraften att förtsätta med små steg i taget. Har gjort missen att rusa på och gå ner för fort (40kilo på ett år!) Det fungerar inte, man hänger inte med mentalt då. Mitt mål är att lika sakta som kilona smugit sig på ska de smyga av för då tror jag att man har lyckats med att ändra sina vanor mer permanent! Det är viktigt, jätte viktigt! Jag vill ju att detta ska bli permanent och det kan det ju bara bli om jag orkar hela vägen att förändra ett invant beteende och ge mig själv bättre vanor. Tror inte på att snabbt strypa allt som är gott och knapra morötter hela dagarna. Men ökar man motionen så ökar motivationen att minska på det onyttiga och jag vet att det är okej att äta "fel" ibland, ingen diet som kraschar, jag behöver inte anklaga mig själv för att  jag inte kunde stå emot. Det är okej, men inte varje dag och inte obegränsat. Det tror jag ger en sundare inställning än att ständigt intala sig själv att jag får inte, får inte, får inte, jävlar jag kunde inte stå emot ( så vräker man i sig en hel påse chips eller godis för "jag är ju så misslyckad ändå") nope! Jag förtjänar bättre än så! Jag ska behandla mig själv med värdighet och låta detta ta den tid det tar och hoppas att jag kan hitta stöd hos andra om jag vacklar, och då menar jag INTE att folk ska tjata om "ska du verkligen äta det där?" eller tjata att jag inte får det eller det.DET är mer stjälp än hjälp. Även vi tjocka människor blir ledsna och sårade även om vi på ytan verkar ta det med en klackspark. Det var ingen dröm jag hade som liten att se ut såhär vid 40 precis... Jag vill att mina vänner ska hejja på istället, inspirera om motivationen är låg, få mig att glädjas över positiva saker istället för att gräma mig över det jag kanske inte lyckades med.

Men nu är det ny vecka! Dags för att ta tag i veckans utmaning! Funderade ett tag på vad jag skulle ha för mål med promenaden idag, det är ju lättare att få en långpromenad om man bestämmer vart man ska. Jag har ju ett ljusparty ikväll och då ska det bjudas på kakor o kaffe... Så jag tänkte att jag handlar lite kakor i Hageby centrum så nu ska jag svinga på ryggsäcken , ta mina stavar och knalla dit! Tyckte att Hageby var lagom långt bort... funderade på att gå till Ö&B först men tror inte de har så mycket goda kakor precis så dit får jag gå en annan dag, köpa en tvål kanske... ska komma ihåg att koppla på applikationen i min telefon så kan jag rapportera sen hur långt det var och vilken tid det tog.

Puts o krom på er!

5 kommentarer:

Anna Karlsson Widmark sa...

Vad du är duktig! Heja Neli! =) Kram från Örebro

Neli sa...

Tack Anna! Det är verkligen roligt med att ha en utmanings kompis, Man inspireras att göra mer och alla positiva kommentarer från vänner och bekanta sätter verkligen guldkant på tillvaron!

Anonym sa...

Kämpa på gumman tror på dig du klarar allt

Farsgubben Claes

Åza Diaz Mägi sa...

6cm!!!! Var stolt kusin. Du är så himla duktig! Jag har ju ätit tårta på födelsedagen så jag räknar med mindre minskning denna vecka men visst är det kul med höga siffror istället för låga. Jag menar 6 cm är roligare att skriva än 0.7kg! Och ändå är det samma sak. Nåt att vara jätte glad över!Jag är dönöjd med att bara räkna cm, för det känns som prestationen blir större. Och i slut änden är det ju inte vikten utan hur man ser ut som räknas. Jag ska ta i tu med en riktig tuff vecka nästa vecka. Och stavarna ska med!
KRAM!

Neli sa...

Jag är stolt! visst är det skoj när även vikten sen följer med men håller med dig att det faktiskt är viktigare med cm! för muskler är tyngre än fett och därför kan det mycket väl vara så att vågen står still länge medans kroppen förändras... och det är ju den förändringen jag vill ha! Förra ggn kretsade allt kring vikten och nu när jag ser bilder på mig själv i efterhand så förstår jag att folk i Östra Ryd började sprida rykten om att jag var anorektisk... det tror man inte idag men så jag såg ut! så denna gången SKA allt handla om HUR JAG vill att jag ska se ut! Visserligen kommer jag då fortfarande räknas som överviktig faktiskt men min kropp passar inte att hålla sig till standard tabellen...