Min resa mot mål!

onsdag 13 februari 2013

Dag 17

Så fort tiden gått! Redan inne på dag 17 och jag har INTE tröttnat ännu, tvärt om. Det känns som jag har hittat en harmoni i mitt tänkande kring mat. Låter flummigt men jag har lärt mig genom åren att förbud kring saker att äta eller dricka funkar inte på mig, då blir det som ond cirkel som bara kommer sluta på ett sätt, antingen ge upp direkt eller vara myran som fightas med ett toy... Men så fort jag kan hitta en harmoni i mig som säger: Detta ska jag hålla mig borta från men om suget blir för stort så får jag ta 1 dl... en liten flaska... 1 potatis eller vad det nu kan vara och sen stå för det. Att göra ett aktivt val, ta konsekvenserna, njuta utan att gnälla. När jag bestämmer så, gör en liten dörr åt mig själv så går jag oftast förbi den! Då blir inte suget ett tvång! Jag vet att jag får och genast blir jag mindre sugen. Hittills har jag tagit mig förbi alla frestelser på det sättet. I stället för att tänka: fy ett år utan potatis, pasta o ris så tänker jag ja blir suget allt för stort så får jag göra en extra lyxig måltid och unna mig 1 dl ris eller pasta, men då ska det vara något extra gott så det är värt det, inte bara trycka i sig en näve vid diskbänken för "det var så länge sen". När jag gick på vikt väktarna hade jag en handledare som hette Mette och hon var så klok! Klok som en bok, hon sa alltid om ni känner ett desperat godissug ta inte bottenskrapet i barnens lördagspåse och kläm in gömd i garderoben utan se till att unna dig några bitar av det allra godaste du vet, sätt dig i soffan och njut av varje tugga, bit av karamellen i bitar, sug på den och känn smaken växa med varje bit. Först då hinner man bli nöjd med 4-5 bitar, annars har man ju hunnit klämma i sig 20 bitar innan hjärnan ens fattat att den fått det den tjatade om. För mig är glaset halvfullt, jag ser möjligheterna visualiserar hur fin jag ser ut i sommar när kilo efter kilo rasat bort, jag har ju gjort resan förut och jag minns ännu lyckan jag kände när jag tog på mindre och mindre kläder. Jag vet att jag är fin, jag vet att jag kan vara snygg bara jag får bort det som inte är jag, får bort det som gör mig äcklig ful o fet. Det är på väg bort nu, jag fixar detta av egen kraft, jag har ätit mig till det, jag ska äta mig ur det. Det här är min egotripp, jag tar hand om mig nu... Idag ska jag faktiskt fira! Jag ska börja redan nu att korka upp.... Jag ska fira med en ramlösa Mango, jag ska ju dricka minst 1,5 liter vatten om dagen men inte så mkt mineralvatten helst pga allt salt men idag blire det mineralvatten lyx för att fira: 5kg bort!!!

Morgonens vikt: 110,5

Jag är så glad! Snart kan jag öppna lådan med kläder som jag kunde ha för 1-2 år sen... tjohooo!

Inga kommentarer: