Min resa mot mål!

söndag 19 december 2010

Det är mycket nu...

Det händer mycket just nu så jag har slarvat med att skriva här... Men jag får försöka bättra mig! Vad har hänt sedan sist då? Jo jag promenerade 35 minuter i fredags, inte en minut i lördags men 40 minuter i dag. Utmaningen denna vecka är att få till 4x20minuters rörelse till musik. Musik har en väldigt positiv inverkan på vårt humör samt frigör endorfiner (kroppens eget morfin). kravet var att musiken ska vara ganska högt så en skvalande radio i bakgrunden gör ingen nytta, och passet måste vara på minst 20 minuter för att uppnå den effekten jag vill åt i kroppen. Jag valde att göra utmaningen flexibel då min kusin har 3 små barn och två hundar som kräver hennes uppmärksamhet.Det kan ju vara svårt att ha musiken i hörlurar på promenaden som jag har när man har hundar med sig men hon kan ju skutta omkring med barnen till musik eller träna freestyle med Bobbo ( ja hennes ena hund heter samma som min sambo men  hunden stavar med två b...).
Själv har jag som sagt musik i öronen på varje promenad men tänkte mig att göra en ny spellista med extra glad musik! Ni vet sådan man får spritter i benen av... Idag har jag dansat i tre timmar! fast mycket av den tiden var faktiskt utlärning och "torrning" av steg så jag får nog bara räkna det som 40 minuter till utmaningen men attans så skojigt vi hade! Det var danser som redan var utlärda i gruppen men som alla inte varit med på. Oh jag har så duktiga dansare! Det är så roligt att lära ut danser och få ge dem verktygen att utvecklas. Jag ger små tips och försöker förklara med hjälp av min kropp och mina "bilder" och de är med direkt o man ser lyckan i deras ögon vid varje "aha" och när det svåra plötsligt blir lätt... Jag försöker att vara lika duktig på att ge beröm som att påpeka när det blir lite galet... I den gruppen som tjejerna tillhör är det sååå lätt att berömma, för de är så duktiga, så lyhörda och har sådan vilja att lära sig  att det är en ren fröjd! Man blir så glad av dom! Tyvärr blev inte min rygg lika glad i dag så det var en riktig pina att ta sig hem... Men jag vill bara säga att jag var duktig och klev av golvet när de började göra ont! Nej nu ska jag försöka göra mig klar för sängen, ska skjutsa mitt älskade lilla gudbarn till läkaren i morgon igen.
Puss o hej o sov gott!

2 kommentarer:

Marie sa...

Åhhh.....Nelli..... Du skriver så himmla inlevelsefullt!! oj vilket långt ord det blev då....;S
Det så otroligt kul att få lära sig nya danser. Det är Du Nelli som gör oss bra!! Glöm inte det min vän!! Det gör så ont i mig när du har så ont!! Du ska inte behöva ha det!! Du ska dansa dig hem med små lätta steg. Som du själv säger till oss, vajande björkar som svävar fram!!!! hahaha ja du, det är nog det ända jag inte känner mig som ibland!! Tjock ek som är 300 år, känns det som, men va sjutton, det blir nog bra!!!!
Ha ett underbart lov nu vännen!! Gott Nytt År!!! Kramar till dig

Neli sa...

Tack Marie! Är det något som livet lärt mig så är det att prata om saker som hänt, goda som dåliga. det är ett sätt att bearbeta och kanske förstå varför det hände eller hur man kan få det att hända igen... Därför är det mesta direkt från hjärtat. Jag är jätteglad att mina tankar och funderingar kan glädja andra! Vad gäller det onda så har jag som tur är förmågan att oftast leva i nuet, "just nu mår jag mår jag si o så men annars är det bra" Känns som mitt motto! *ler* inser att om jag skulle dokumentera hur ofta jag har ont vs. inte ont så skulle jag bli galen tror jag så jag ser alltid så positivt på det hela som möjligt, då mår jag bäst. Det värmer att folk bryr sig om mig och att de önskar bort det onda men jag har ett bra liv trots att jag är skruttig i bland så det går ingen nöd på mig! Jag inser att jag är på väg in i en ny del av mitt liv, en del där jag ser mer o mer positivt på allt, även det som kanske inte borde vara positivt bara för att jag märker att jag mår bra av det! Mitt glas är alltid halvfullt nu mera, aldrig halvtomt... O du! Du blir aldrig någon 300årig ek vännen! Vi fortsätter sväva fram nästa år oxå! Kram o puss min vän! o gott nytt år!